Wat is SEO?

SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is de technische term van het verbeteren of bevorderen van een website om het aantal bezoekers dat de website ontvangt van zoekmachines te verhogen. Er zijn veel belangrijke aspecten aan SEO: van de technische opbouw van de website zodat deze leesbaar is voor zoekmachines, tot andere websites die bezoekers doorlinken. Maar vooral draait SEO om het opbouwen van een goede inhoud en een focus op de juiste onderwerpen en kernwoorden.

Het meeste van het internetverkeer wordt gedreven door de grote zoekmachines: Google, Yahoo en Bing. Deze zoekmachines bieden websites gericht verkeer: de bezoeker is effectief op zoek naar wat de website te bieden heeft. Naast de ‘organische’ bezoekers die je verkrijgt van zoekmachines puur voor de inhoud van je website, kan je ook betalen voor een plek tussen de gesponsorde links. Dit is iets wat zeker interessant is voor vele websites, maar het optimaliseren van de website om organische bezoekers te verwerven is een noodzakelijke basis.

Uit ervaring weten we dat het succes van een website staat of valt bij de prestatie in zoekmachines. Met hun gerichte bezoekers bieden zoekmachines kansen op publiciteit, blootstelling en winst als geen ander voor je website.

SEO als eenmalige dienst

SEO wordt wel vaker aangeboden als losse dienst door webbureau’s voor je website om deze te optimaliseren. Deze bureaus richten zich vaak op de technische kanten van SEO, zoals het correct leesbaar maken van je website voor de zoekmachines. Maar belangrijk hierbij is dat je beseft dat SEO geen magische oplossing is voor je website om plots in de top 10 van Google te verschijnen. Het is niet iets dat even ‘ingebouwd’ kan worden of tegen je website aangeplakt kan worden. De waarheid is: als je website slecht ontworpen is, of weinig originele inhoud heeft, er geen hoeveelheid SEO je website echt kan helpen. SEO is geen vervanging voor originele inhoud, of een responsive ontworpen website met een goede bezoeker ervaring.

Echt langdurig organisch succes groeit langzaam

Investeer niet in agressieve SEO campagnes die je garanderen om “snel hoog te staan in Google”. Het klinkt inderdaad heel mooi, maar zoals wel vaker iets té mooi. De methoden die bij zulke campagnes gebruikt worden zijn vaak diegene welke Google niet apprecieert en afstraft. De zoekmachines misleiden zorgt enkel voor een korte verbetering maar zal je website niet helpen om op lange termijn een vaste waarde te worden op de hoge zoekmachine posities. Google geeft de volgende raad:

“Maak websites in de eerste plaats voor je bezoekers, niet voor zoekmachines.”

Ze geven er ook bij aan wat dit volgens hen betekent:

“Creëer handige, informatie-rijke websites en maak pagina’s die de inhoud duidelijk en precies beschrijven.”

Wat we hieruit kunnen wegnemen is dat een website die optimaal ontworpen wordt voor de bezoeker, ook automatisch goed zal presteren in Google. De Google zoekmachine richt zich op het gemak en profijt van de gebruiker, niet dat van het bedrijf dat in de top 10 wil scoren. Zij zullen dus altijd de voorkeur geven aan goed uitgewerkte en originele websites welke het beste hun gebruikers voorzien.

In essentie

Bouw een website voor je doelpubliek en zorg voor een zo goed mogelijke ervaring. Met die missie voor ogen zal de rest automatisch volgen: links naar je website, promotie van je website en een goede score in zoekmachines. Probeer zoekmachines niet te misleiden maar bouw een oprechte relatie op door je bezoekers te verzorgen. Wat betekent dit praktisch:

  • Bouw een goede inhoud (nieuw, origineel, gericht op je publiek)
  • Voorzie een mooi en handig ontwerp (gebruiksvriendelijk, mobile-ready, goede code)
  • Verantwoorde optimalisaties (goede URLs, titels, hoofdingen, afbeeldingen, links, .. )
  • Organische links van en naar je website (oprechte links)

Als het webbureau dat jouw website maakt zorgt voor correcte codestructuur met een degelijke zoekmachine ondersteuning, is het enkel nog de inhoud en de gebruikerservaring waar je je op moet focussen.